Σύμφωνα με τον πάροχο ταξιδιωτικής ασφάλισης Allianz Partners, ο αριθμός των Αμερικανών που ταξιδεύουν στην Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι αναμένεται να αυξηθεί κατά 55% σε σχέση με τα περυσινά στοιχεία – τα οποία ήταν ήδη εκπληκτικά 600% υψηλότερα από το 2021. Το Λονδίνο, το Παρίσι και το Δουβλίνο ξεπέρασαν το 2023 λίστα με τους 10 πιο δημοφιλείς προορισμούς που αποκαλύπτονται από την ετήσια ανασκόπηση της Allianz. Η Ρώμη, το Ρέικιαβικ, το Άμστερνταμ και η Λισαβόνα μπήκαν επίσης στο top 10.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων προέβλεψε επίσης μεγάλη ζήτηση για ευρωπαϊκές διακοπές το 2023 , με σχεδόν τους μισούς προορισμούς στην ήπειρο να αναμένουν επιστροφή σε περισσότερο από το 80% των αριθμών του 2019.
Φυσικά, όλη αυτή η ζήτηση έχει προκαλέσει άνοδο των τιμών. Σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης πτήσεων Hopper , τα αεροπορικά εισιτήρια για την Ευρώπη βρίσκονται σε υψηλό πέντε ετών. Τα εισιτήρια μετ’ επιστροφής στην ήπειρο ξεπερνούν κατά μέσο όρο τα 1.200 δολάρια, δηλαδή περίπου 300 δολάρια υψηλότερα από το 2022 (και 26% άλμα από τις τιμές πριν από την πανδημία το 2019), σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας.
Οι τιμές των ξενοδοχείων έχουν επίσης αυξηθεί. Σύμφωνα με την American Express Global Business Travel , οι τιμές των ξενοδοχείων στην Ευρώπη θα παρουσιάσουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις κατά τη διάρκεια του 2023. Παρίσι (αύξηση 10% από έτος σε έτος), Στοκχόλμη (9%) και Δουβλίνο (8,5%) είναι μεταξύ των προορισμών που προβλέπεται για την AEGBT δείτε τις υψηλότερες ανόδους.
Ωστόσο, αυτές οι υψηλότερες τιμές δεν έχουν περιορίσει τη συλλογική περιπλάνηση. Για εβδομάδες, πολλοί ευρωπαϊκοί κόμβοι έχουν κατακλυστεί από τουρίστες και τα ξεπουλημένα ξενοδοχεία, τα γεμάτα μουσεία και τα υπερχειλισμένα εστιατόρια είναι όλο και πιο συνηθισμένα, ειδικά σε πόλεις με ζήτηση όπως η Βαρκελώνη, η Ρώμη και το Παρίσι.
«Μόλις μπορούσες να κινηθείς στο δρόμο»
Αυτό που προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη για κάποιους είναι το πόσο νωρίς στη σεζόν έχει φτάσει ο κόσμος. «Αν κοιτάξω έξω από το παράθυρο, νιώθω ήδη λίγο σαν τον Ιούλιο», λέει ο Milou Halbesma, διευθυντής του Μουσείου Rembrandt House στο Άμστερνταμ, το οποίο βρίσκεται στο πρώην σπίτι του Ολλανδού δασκάλου.
Αυτή την άνοιξη, το μουσείο αποκάλυψε μια μεγάλη ανακαίνιση που άνοιξε τη σοφίτα στο κοινό, προσφέροντας «30% περισσότερο Ρέμπραντ» στους επισκέπτες του μουσείου, λέει ο Halbesma. Εν αναμονή του «πολύ πολυάσχολου καλοκαιριού» που έρχεται, το μουσείο προσέλαβε πέντε επιπλέον υπαλλήλους για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο και πρόσθεσε νέες υπηρεσίες επισκεπτών, συμπεριλαμβανομένης μιας περιήγησης πολυμέσων διαθέσιμη σε 13 γλώσσες και μιας ξενάγησης ειδικά για παιδιά.
Στο σύνολό της, η πολιτιστική σκηνή του Άμστερνταμ απολαμβάνει μια στιγμή στο προσκήνιο μετά τη θεαματική επιτυχία της έκθεσης Vermeer του Rijksmuseum που μόλις τελείωσε. Οι λάτρεις της τέχνης και οι επισκέπτες των μουσείων είναι ένα ιδιαίτερα περιζήτητο δημογραφικό στοιχείο ταξιδιού από αξιωματούχους της πόλης εν μέσω συνεχιζόμενων εκστρατειών για τη μείωση του «ενοχλητικού τουρισμού», όπως τα μπάτσελορ και τα μπάτσελορ πάρτι.
«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που καλωσορίζουμε όλους και ελπίζουμε επίσης ότι θα υπάρξουν περισσότεροι πολιτιστικοί τουρίστες και λιγότερα πάρτι και γκρουπ αρσενικών ελαφιών όπως αυτό», λέει ο Halbesma. «Οι άνθρωποι στο Άμστερνταμ είναι οι ωραιότεροι άνθρωποι, οι πιο ανεκτικοί, χαλαροί άνθρωποι στον κόσμο. Αλλά [οι θορυβώδεις τουρίστες] θα πρέπει να συμπεριφέρονται λίγο».
Αυτή η δημοφιλής ιταλική περιοχή επιβάλλει περιορισμούς στους τουρίστες
Εν τω μεταξύ, σε άλλους προορισμούς σε όλη την ήπειρο, δημοφιλείς εκπομπές όπως το “The White Lotus” του HBO και το “Emily in Paris” του Netflix έχουν επίσης δελεάσει ορδές θαυμαστών που τραβούν selfie. Σύμφωνα με στοιχεία της Expedia, οι αναζητήσεις πτήσεων σε πόλεις της Σικελίας – το ειδυλλιακό νησί όπου γυρίστηκε η δεύτερη σεζόν του “The White Lotus” – αυξήθηκαν κατά τριψήφιο αριθμό αυτό το καλοκαίρι, με τις αναζητήσεις στη Μεσσήνη να αυξάνονται κατά 335% και στο Παλέρμο από 180%.
Η Jenn Rice , δημοσιογράφος και σύμβουλος επωνυμίας με έδρα τη Βόρεια Καρολίνα, έγινε μάρτυρας αυτής της δημοτικότητας από πρώτο χέρι σε ένα πρόσφατο ταξίδι στο Παλέρμο. Ο Ράις περιέγραψε την πρωτεύουσα της Σικελίας ως «απόλυτα τρελή» στις αρχές Ιουνίου, με τους τουρίστες να «χύνονται στο δρόμο σαν να ήταν το Mardi Gras».
«Απλώς δεν έχω δει τόσους πολλούς ανθρώπους σε έναν δρόμο το βράδυ του Σαββάτου», λέει η Ράις, η οποία ταξιδεύει στην Ευρώπη για τρεις μήνες για δεύτερο συνεχόμενο καλοκαίρι. «Μόλις μπορούσες να κινηθείς στο δρόμο για να φτάσεις σε άλλο μπαρ. Οι άνθρωποι ήταν σαν τις σαρδέλες, γεμάτοι παντού».
Παραδοσιακά δημοφιλή αξιοθέατα, ορόσημα και εκδηλώσεις αισθάνονται επίσης τη συντριβή. Ο Perillo λέει ότι έχει ακούσει ανέκδοτα σχετικά με τους ξεναγούς στη Ρώμη που έπρεπε να τηλεφωνούν σε μια συγκεκριμένη εβδομαδιαία προθεσμία απλώς για να προσπαθήσουν να εξασφαλίσουν κρατήσεις για το Κολοσσαίο. «Οι άνθρωποι αρχίζουν να κάνουν ουρά στο τηλεφώνημα τα μεσάνυχτα μόνο και μόνο για να έχουν μια βολή», λέει. «Όλοι όσοι θέλουν να πάνε στη Ρώμη θέλουν να πάνε στο Κολοσσαίο».
Μετά βίας μπορούσατε να μετακινηθείτε στο δρόμο για να φτάσετε σε άλλο μπαρ. Οι άνθρωποι ήταν σαν τις σαρδέλες, γεμάτοι παντού.
Τζεν Ράις
Στο Παρίσι, ο Arnaud Morandi, γενικός διευθυντής του Fauchon L’Hôtel Paris , μιας μπουτίκ ιδιοκτησίας πέντε αστέρων, 54 δωματίων, λέει ότι οι επισκέπτες ελπίζουν να εξασφαλίσουν εισιτήρια της τελευταίας στιγμής για εκδηλώσεις όπως το Γαλλικό Όπεν, που βρίσκεται σε εξέλιξη, μεγάλες συναυλίες, ή οι κρατήσεις σε εστιατόρια με ζήτηση θα πρέπει να μετριάσουν τις προσδοκίες.
«Φαίνεται ότι όλα έχουν εξαντληθεί τόσο γρήγορα», λέει ο Morandi. «Ό,τι αφορά την αναψυχή, συμπεριλαμβανομένων των εκλεκτών φαγητών και των πολυτελών ξενοδοχείων, έχει γίνει κράτηση μέχρι στιγμής εκ των προτέρων, πολύ νωρίτερα από πριν».
Η Fauchon, που άνοιξε το 2018, συνεχίζει να σημειώνει τα δικά της ρεκόρ πληρότητας με αρκετές sold out ημέρες ήδη να κυκλοφορούν για τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. «[Η πόλη] δεν είναι τόσο πολυάσχολη όσο θα είναι σε λίγες εβδομάδες, αλλά είμαστε σχεδόν εκεί», λέει ο Morandi.
«Απλώς πρέπει να είσαι δημιουργικός»
Για να αντεπεξέλθουν στην πολυκοσμία και το υψηλότερο κόστος αυτό το καλοκαίρι, πολλοί ταξιδιώτες με προορισμό την Ευρώπη αναγκάστηκαν να προσαρμόσουν τα σχέδιά τους. Το ρύζι, για παράδειγμα, βασίζεται σε τρένα και πορθμεία για να αποφύγει το «παράλογα ακριβό» κόστος πτήσεων, ακόμη και σε αεροπορικές εταιρείες όπως η easyJet και η Ryanair.
Οι Ευρωπαίοι κάτοικοι αισθάνονται επίσης την πρέζα για τα δικά τους καλοκαιρινά σχέδια διακοπών. Η Σάρα Φέργκιουσον, η οποία μετακόμισε στο Άμστερνταμ από τη Νότια Φλόριντα τον Απρίλιο του 2021 με τον σύζυγό της και τους τέσσερις γιους τους, δεν έχει επιστρέψει ακόμη στις Ηνωμένες Πολιτείες με την οικογένειά της, επειδή το κόστος των έξι αεροπορικών εισιτηρίων «απλά δεν αξίζει τον κόπο. όλοι να έρθουν εδώ», εξηγεί.
Αλλά τα ταξίδια σε όλη την Ευρώπη – ένα μεγάλο κίνητρο για τη μετακόμιση της οικογένειας στο εξωτερικό – έχει γίνει όλο και πιο απαγορευτικό από πλευράς κόστους. Τα εισιτήρια για το τρένο, ένας τρόπος διέλευσης που η Φέργκιουσον και ο σύζυγός της ήθελαν να κάνουν περισσότερα, είναι συχνά πιο ακριβά από τα αεροπορικά εισιτήρια.
«Πριν μετακομίσουμε, είχαμε αυτή την ιδέα να δείξουμε στα παιδιά μας αυτές τις υπέροχες χώρες σε αυτά τα καταπληκτικά ταξίδια με τρένο, και οι έξι από εμάς θα μάθαμε πώς να ετοιμάζουμε μια βαλίτσα και απλά να πηγαίνουμε», λέει ο Ferguson. «Δυστυχώς, αυτό δεν συνέβη καθόλου. Αυτά τα δύο χρόνια, οι εκπατρισμένοι φίλοι μας μιλούν συνεχώς για το πώς τα εισιτήρια τρένων είναι πιο ακριβά από τα αεροπορικά. Είναι γελοίο.”
Ως αποτέλεσμα, η οικογένεια έχει μετατοπίσει τις καλοκαιρινές της διακοπές σε περιπέτειες τύπου road trip. Ο Φέργκιουσον νοίκιασε δύο υβριδικά Toyota Corolla για να κάνει τη διαδρομή 15 ωρών τον Αύγουστο σε ένα θέρετρο κατασκήνωσης στην Κροατία, το οποίο επισκέφτηκαν πέρυσι και όπου θα μείνουν σε μια παραθαλάσσια βίλα αυτή τη φορά. «Κάναμε τη διαδρομή πέρυσι, και είναι όμορφο», λέει. «Απλώς πρέπει να είσαι δημιουργικός».
Η Pola Henderson , διπλή υπήκοος των Ηνωμένων Πολιτειών και της Πολωνίας που ζει στο Παρίσι για επτά χρόνια, έχει επίσης αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύει στην Ευρώπη. Μέχρι πρόσφατα, ο Χέντερσον, συγγραφέας περιεχομένου και ταξιδιών, συνήθιζε να κάνει ένα ή δύο ταξίδια το Σαββατοκύριακο σε διαφορετικές χώρες κάθε μήνα. Αλλά μένει πιο κοντά στο σπίτι αυτό το καλοκαίρι, με ταξίδια το Σαββατοκύριακο στη Γαλλία και περισσότερη εξερεύνηση του ίδιου του Παρισιού.
«Δεν μπορώ να φανταστώ να ζω χωρίς ταξίδια, αλλά τώρα είμαι πιο επιλεκτικός σε αυτό που κάνω», εξηγεί ο Henderson. «Αλλά ήταν πολύ απογοητευτικό… γιατί [τα ταξίδια] έχει γίνει πολύ πιο δύσκολο και όχι μόνο όσον αφορά τις τιμές, αλλά και πρέπει να προγραμματίσουμε πολύ νωρίτερα».
Ο χρόνος θα δείξει εάν επιφυλάσσουν περισσότερες απογοητεύσεις για τους ταξιδιώτες όσον αφορά το χάος των ακυρώσεων πτήσεων, των καθυστερήσεων και άλλων διαταραχών της περασμένης σεζόν.